понеділок, 3 листопада 2014 р.

Боги, що німують, мов ляльки, й ляльки, що говорять із богами

Дасара (інакше – Дурга-пуджа (поклоніння богині Дурга) чи Наваратрі (дев’ять ночей) – найблискучіше, найдорожче та найрізноманітніше свято в Індії.
Під молодим місяцем на початку Ашвіна (на наш календар - вересень-жовтень) уся країна відзначає перемогу богині Дургой (Дурга) над демоном Махішем. У прадавні часи могутній злий демон Махіша набув такої сили, що почав гнобити не лише смертних, але й богів. І лише Дурга – втілення жіночого початку, найсильніша серед Небожителів – змогла перемогти негідника. Та й то лише тому, що всі без винятку боги Індії віддали їй під час бою всю силу до останньої краплі, а самі застигли на дев’ять діб без найменшого руху.

Чи диво, що після перемоги – на десятий день – увесь Всесвіт, ну, чи, принаймні, вся Індія, що для міфологічних часів майже тотожне, співала, танцювала й славила богів. Цей звичай зберігся і до сьогодні.
Водночас, аби не вставати двічі, у цей же час мешканці Індії святкують перемогу свого улюбленого героя Рами над страшним і могутнім девятиголовим демоном Раванною. Хоча логічний зв'язок тут цілком простежується: Рама, перш ніж перейти до переможної битви зі своїм клятим ворогом, медитував і кликав на допомогу войовничу Дургу, яка не відмовила герою у покровительстві.

Усе це – трохи затягнений вступ, бо якби я відразу почала з ляльок, усе одно довелося б робити відступ назад і дещо пояснювати. Так-от, це свято справляють дуже несхоже в різних частинах країни.
У Майсур в останній день свята влаштовують пишну процесію головними вулицями свята зі статуєю Чамунда (ще одне ім’я богині Дурги) на спині слона. У багатьох районах робітники і ремісники схиляються, мов перед богами, перед власними інструментами, за допомогою яких заробляють на прожиток. Також вони приносять речам у жертву фрукти, квіти і пахощі. Так само, із глибочезною повагою, ставляться у ці дні жінки до домашнього краму. Що цікаво, зараз ця традиція трохи осучаснена: офісні працівники цілком можуть прибрати квітами комп’ютери та поставити перед ними жаровні, де будуть кадитися духмяні палички.



А ще, у Південній Індії – в Карна таке й частині Таміл Наду саме під час Дасари відзначають Свято ляльок. Саме так із мови каннада перекладається Bombe Hubba (інакше - Gombe Hubba). Ви ж пам’ятаєте про богів, які свого часу на дев’ять днів завмерли непорушно й німо, перетворившись на подобу ляльок? Тож тепер будь-яка сімя, яка хоче показати, що не байдужа до традицій, споруджує спеціальний поміст, де виставляє розмальовані ляльки, аби через них випрохати милість у богів.

Традиційно такий поміст має складатися з дев’яти ярусів – по одному на честь кожної ночі свята (чи кожної ночі і кожного дня боротьби). Але зараз, якщо родина не надто заможна, ніхто не буде гудити її і за меншу кількість поверхів «лялькового будинку», як ще називають цей поміст. Інколи таких ярусів буває і не більше ніж п’ять, і це нікого не дивує.

За традицією, на таких помостах виставлять спеціальні іграшки, що цілий рік терпляче чекали свого часу у скринях. Так само, як наші новорічні прикраси відлежують боки у ваті в очікуванні кінця року.

Зображення богів, їх аватар, героїв, красунь, здатних чарувати як тих самих героїв, так і мешканців Вищого світу, простих людей, які, скажімо, святкують весілля чи просто радіють життю… 

І тут же, поруч із старовинними іграшками, що вже пережили кілька поколінь, цілком можуть приткнутися сучасні яскраві іграшки з пластику – недорога забавка дітей господарів дому. Бо хто і де сказав, що й поклоніння цим виробам іноземної іграшкової індустрії може не сподобатися богам? Ніхто? То чом би не поставити до лялькового дому ще кілька фігурок, які мають принести благословення і добробут усій сімї.

Та як би не змінювався світ, на щастя, у ньому завжди залишається щось незмінне. От і серед суміші старовинних і сучасних пістрявих іграшок на цьому святі обов’язково мають бути Pattada Gombe (дослідно – головні ляльки): Король і Королева свята. Інколи буває, що в ляльковому будинку мешкають відразу кілька «коронованих пар». Це буває, якщо в одному домі мешкають свекруха і невістка: перед власним весіллям будь-яка жінка, за давнім звичаєм, дарує донці дві ляльки – чоловіка  жінку, вирізьблені зі сандалового дерева й вкриті золотавими блискітками.

Цих ляльок ніколи не передають у спадок від матері до доні. Ні, кожній дівчині виготовляють її власних ляльок-оберегів, а старих часто спалюють після смерті їх господині чи залишають на згадку про неї дітям.
Наречена, а потім – дружина має дбайливо переховувати цей подарунок і слідкувати, аби він випадково не втрапив під завидючий погляд сторонніх очей, бо ще зурочать сімейне щастя. Але щороку, напередодні Свята ляльок, Короля й Королеву дістають зі скрині. Їх вбирають у щойно зшиті яскраві шати, господиня надягає на них свої прикраси. Хай боги бачать, як їх шанують в цій оселі! Хай ляльки допоможуть господарям не втратити милість небожителів!


Серед дрібних подарунків, якими обмінюються мешканці Індії під час цього свята, крім фрукті і квітів не менш традиційними підношеннями є ляльки. Новенькі мешканці лялькових будинків відразу приєднують до дружньої іграшкової родини, аби разом з усіма її членами розмовляти з богами, прохаючи у них милість для господаря. 

І так дев’ять коротких (чи, може, для ляльок – довгих) ночей і десять днів. Потім їх з пошаною приберуть до скринь, аби іграшки протягом року набиралися сил, очікуючи свята, коли їм будуть вшановувати, як заведено в Індії якщо й не від віку, то дуже давно.

Фотографії-ілюстрації до посту взяла у товаристві «toy-history» в ЖЖ-спільноті за адресою: http://toy-history.livejournal.com/7940.html

У цьому товаристві, на жаль, зараз закинутому, немало цікавого.

Немає коментарів:

Дописати коментар