Війна впливає не лише на людей, вона безжально змінює і ляльок. Ні, зараз мова йтиме не про різноманітних іграшкових солдатиків чи про моделі зброї, які матері після настання миру й повернення більш-менш стабільного матеріального становища купують майбутнім воїнам. При цьому щиро молячись, аби на долю їх дітей припав винятково мирний і спокійний час.
Давайте поговоримо краще про ляльки, які стрімко подорослішали після І світової війни. А ще точніше – про вірних супутниць «ревучих 20-х» у Франції – так званих «будуарних ляльок». Вони, як і будь-які речі, що залишались у трендів довгий час (а 30 років успіху для прикрас інтер’єру – то ого скільки!), мають безліч назвиськ: Boudoir, Bed, Flapper, Smoker, Sofa, Salon, Parlor Dolls. Їх можна зустріти в кінострічках, романах, картинах, на світлинах тих років. Здається, кожна європейська пані у період між двома найкривавішими війнами ХХ століття, аби бути модною, була зобов’язана мати хоч одну таку іграшкову подругу в будуарі.
А взагалі, ці ляльки – надзвичайно промовистий приклад вдалого маркетингового ходу. Із цілком зрозумілих причин у 10 роки минулого століття народжуваність дітлахів в Європі різко впала. Це була справжня трагедія для всіх, а от для виробників іграшок загроза від цього полягала не лише в абстрактній категорії «старіння націй». Ні підприємцям було не до довгострокових планів на майбутнє: по всій Європі лялькові фабрики банкрутіли просто зараз.
Той, хто вигадав першим змінити аудиторію і створювати ляльки не для нечисленних дітей, а для дорослих жінок, був генієм. Деякі джерела навіть називають ім’я «батька» Boudoir Dolls – Поля Пуаре, інші ж стверджують, що виготовленням цих ляльок – таким собі хей-мейд-приробітком – займалися численні російські імігранти. Добре, що в пансіонах благородних дівчат в російській імперії навчалися як слід вплавлятися з голкою, повторюючи, що ніхто не знає, коли і як зможуть знадобитися навички отакої-от ручної праці.
Зрештою, цілком ймовірно, що таких-от ляльок почали виготовляти майже водночас у кількох місцях. Недаремно ж мода на них стрімко розповсюдилась із Франції на Італію, Німеччину і навіть далеку Америку.
Витончені, помітно витягнуті фігури таких-от іграшок ніби зійшли з рекламних оголошень тих часів. Саме такою, яскраво нафарбованою, легкою-дзвінкою, викличною, розкутою і відстороненою від побутових проблем мала бути ідеальна жінка у ті часи.
Густі рум’яна, темні тіні для повік, ярко-червоні губи – далеко не кожна жінка насмілилась би на такий мейк-ап у житті, хай зусюди лунали гімни вільним почуттям і роковим пристрастям. Тож тим приємніше було мати таку-от недешеву «салонну» прикрасу, як ніби промовисто натякала, що її господарка добре уявляла собі правила гри.
Серед будуарних ляльок зустрічалися такі, що наважувались палити,
перевдягнені в чоловічі костюми чи вбрані у відверті шати танцівниць. Їхня
зовнішність часто нагадувала обличчя популярних акторок, які звабливо
посміхалися з екранів сінематографів. Та й у багатьох фільмах 20-30-х рр. серед пишного убранства студій т.з. «вільних
жінок» часто зустрічалися такі-от будуарні ляльки